خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان

عرق کارگر معادل خون شهید است. امام رضا علیه السلام

خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان

عرق کارگر معادل خون شهید است. امام رضا علیه السلام

خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان
نویسندگان
آخرین نظرات

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آداب و اعمال شب و روز عید قربان

الف) شب عید قربان

شب دهم ذیحجه شبی مبارک و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آن ها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز بوده و برای این شب اعمالی ذکر شده است:

1- زیارت امام حسین علیه السلام .

2- خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» که در شب جمعه هم وارد شده است.

 

ب) روز عید قربان

روز دهم ذیحجه که روز عید قربان می باشد بسیار روز شریفی است و برخی از اعمال آن عبارت است از:

 

1- غسل

غسل در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء نیز آن را واجب دانسته‎اند.

 

2- دعا

خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن از جمله دعای ندبه و دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه که اوّل آن «اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ» است و دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‎شود: «یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ».

 

3- نماز

نماز عید قربان دو رکعت است: در رکعت اول، بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند، بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید، به رکوع رود، دو سجده بجا آورد، برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید، به رکوع رود، بعد از رکوع دو سجده کند، تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. در روز عید قربان مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود.

نماز عید، سورهٴ مخصوصی ندارد، امّا بهتر است در رکعت اول آن، سورهٴ شمس و در رکعت دوم، سورهٴ غاشیه یا در رکعت اول سوره «سبح اسم» و در رکعت دوم سوره «شمس» را بخوانند.

همچنین در قنوت نماز عید قربان، هر دعا و ذکری خوانده شود کافیست، امّا بهتر است این دعا خوانده شود:

اللّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمةِ وَ أهْلَ الجُودِ وَالجَبَرُوتِ وَ أهْلَ العَفْو وَالرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَقّویٰ وَالمَغْفِرَة، أسْئَلُکَ بَحَقِّ هدا الْیوَمِ الّذی جَعَلْتَهُ لِلمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمّدٍ صَلّیٰاللهُ عَلیْه وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاَ وَ مَزیداً، أن تُصَلّی عَلیٰ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدْخِلنی فی کُلِّ خَیْرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ أنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آل مُحَمَّدٍ، صَلَوٰاتُکَ عَلَیُهِ وَ عَلَیْهِمْ، اللّهُمَّ إنی أسْئَلَکَ خَیرَ مٰا سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّٰالِحُونَ وَاعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ

«خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت و ای شایسته تقوا و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که قرارش دادی برای مسلمانان عید و برای محمّد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد و درآوری مرا در هر خیری که درآوردی در آن خیر محمّد و آل محمّد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی از آن محمّد و آل محمّد را که درودهای تو بر او و بر ایشان باد. خدایا از تو خواهم بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند ازآن بندگان شایسته ات.»

 

4- تکبیر

خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. که این تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است:

اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ و لِلّه الْحَمْدُ اللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا.

خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را.

و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود.

 

5- قربانی کردن

یکی از اعمال این عید بزرگ که  سنت  مؤکد نیز می باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند.

 

در منابع روایی، روایاتی از معصومین علیهم السلام نقل شده است که اشاره به جملات دعا گونه ایشان هنگام ذبح قربانی دارد. شیخ طوسی در یکی از کتاب های خود نقل کرده است که: رسول خدا صلوات الله علیه هنگام ذبح قوچی فرمودند: «اللهمّ تقبّل من محمّد و آل محمّد و من امّة محمّد؛ خدایا این قربانی را از من محمد و آل محمد و هم چنین امت محمد قبول فرما!»[

در جایی دیگر وارد شده است: شخصی که طریقه ذبح کردن قربانی را می داند بهتر آن است که خودش ذبح کند و اگر نمی دانست کسی را دستور دهد و خود او نیز حاضر باشد. در وقت ذبح قربانی پیشانی آن را به طرف قبله نموده و «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته و ذبح نماید و بعد از ذبح قربانی این دعا را بخواند: « وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ‏، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ‏، و أنا من المسلمین، اللهم منک و لک، بسم الله و الله أکبر، اللهم‏ تقبل‏ منی‏»[

و نیز از مولای متقیان امیر مومنان علیه السلام نقل شده است که: قربانی مسلمان را جز مسلمان نکشد و هنگام ذبحش بگوید: «بسم اللَّه و اللَّه اکبر وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ،إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیک لَهُ وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ.»[

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۳
ستار طحانزاده


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۴
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۷ ، ۰۷:۰۸
ستار طحانزاده

​📸 جلسه هماهنگی برای برگزاری مسابقات فوتبال نونهالان فرزندان کارگری شهرستان راور در محل خانه کارگر راور برگزار شد

 هدف از برگزاری این مسابقات  کشف استعدادهای فرزندان کارگری و هم چنین ایجاد روحیه نشاط برای فرزندان این قشر عزیز می باشد


🔹عنوان جامی که درشهرستان برگزار می شود را "شهدای کارگری"  با توجه به پیشنهاد اعضاء جلسه نام گذاری خواهد شد البته  این مسابقات در سنین نونهالان به مناسبت هفته دولت در شهریورماه درزمین چمن مصنوعی مسجد میلانی  برگزار می گردد

🔹ما از تیم های متقاضی جهت شرکت در این مسابقات در خواست داریم تا اول شهریور ماه با معرفی نامه ای که از هیات فوتبال شهرستان راور دریافت می نمایند جهت ثبت نام عصرها از ساعت۵تا٧ به دفتر خانه کارگر راور واقع در اداره ارشاد مراجعه کنند.

🔹 لازم است در پایان از فرماندار محترم شهرستان راور، اداره ورزش، اداره کار، شهرداری، حوزه بسیج کارگری، مسئول هیات فوتبال شهرستان راور، تربیت بدنی مسجد میلانی و مدیریت معدن همکار جهت همکاری برای برگزاری این مسابقات تقدیر و تشکر نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۳۶
ستار طحانزاده

جلسه کمیسیون کارگری شهرستان راور با حضور اعضاء کمیسیون درمردادماه درفرمانداری شهرستان برگزار گردید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۳۳
ستار طحانزاده

به گزارش خانه کارگر شهرستان راور جلسه هیئت اجرائی خانه کارگراستان کرمان باحضور دبیر اجرائی خانه کارگراستان وسایر اعضاء برگزارگردید

این جلسه با تلاوتی از آیات قران مجید آغازسپس دبیر محترم اجرائی خانه کارگراستان به گزارش عملکرده ماه اخیر خانه کارگر استان پرداختند

اقای مهندس کاربخش در این جلسه از همه اعضاء ونمایندگی های شهرستان خواستند در خدمت رسانی به قشر کارگری در این اوضاع اقتصادی نسبت به قبل بیشتر تلاش وکوشش نمایند.درادامه جلسه سایر اعضاء به گزارش عملکرد وارائه پیشنهادات پرداختند

این جلسه باصلوات برمحمد وال محمد تمام گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۲۶
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۰
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۵۱
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۳
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۵۵
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۹
ستار طحانزاده

حسن صادقی عضو شورای مرکزی خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیم، درباره برگزاری کنگره این تشکل اظهار داشت:
صادقی درباره انتخاب اعضای شورای مرکزی در کنگره امسال گفت: هر 4 سال یک‌بار شورای مرکزی این تشکل را تعیین می‌کنیم. سال 95 آخرین انتخابات شورای مرکزی برگزار شد و تا مهلت قانونی دو سال باقی مانده است.در کنگره امسال تنها برنامه‌های کاری یک‌ساله را تدوین و به واحدها ابلاغ می‌کنیم.
عضو شورای مرکزی خانه کارگر خاطرنشان کرد: در کنگره امسال به موضوعات کارگری مثل دستمزدها، صندوق تامین اجتماعی و درمان کارگران، مباحث قانون کار و قانون تامین اجتماعی و تشکلات کارگری می‌پردازیم. 

مهر یا آبان امسال کنگره سالانه برگزار می‌شود. در این کنگره برنامه‌های یک‌ساله را مرور می‌کنیم، سپس برنامه‌های سال جدید خانه کارگر را بررسی کرده و تصویب می‌کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۱۱
ستار طحانزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۲
ستار طحانزاده

باسمه تعالی

مدیریت افتخار بزرگی است که پروردگار متعال آن را بر عهده کسانی قرارداده که با عمل خالصانه خویش در مسیر خوشنودی و رضایت مردم گام برمی دارند(مقام معظم رهبری)

ریاست محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان راور جناب آقای پژوهش، بدین وسیله مراتب سپاس خود و جامعه کارگری را از همکاری جنابعالی جهت در اختیار قراردادن مکانی در مجموعه فرهنگی و هنری رضوی اداره ارشاد شهرستان جهت برگزاری کلاس های طرح اوقات فراغت فرزندان عزیز کارگران را تقدیم می دارم. از درگاه ایزد منان توفیق روز افزون برای شما و همه دلسوزان که برای خانواده کارگری تلاش می نمایند مسئلت دارم.


✍طحانزاده_خانه کارگر شهرستان راور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۵۹
ستار طحانزاده