خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان

عرق کارگر معادل خون شهید است. امام رضا علیه السلام

خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان

عرق کارگر معادل خون شهید است. امام رضا علیه السلام

خانه کارگرشهرستان راور استان کرمان
نویسندگان
آخرین نظرات
با توجه اکثر کارگران دسترسی به اینترنت ندارند چگونه برنامه های خانه کارگر دنبال کنیم؟
باتوجه ثبت شماره تلفن های شما عزیزان در زمان عضویت 
خانه کارگر  راورکلیه شماره های شما را در سامانه پیامکی خانه کارگر شهرستان ثبت نموده واطلاعیه ها توسط پیامک ارسال می گردد
سئوال :
زمان فعالیت خانه کارگرشهرستان چه روزهای است؟
هر روز عصربه جز ایام تعطیل عصرها ازساعت 5 تا 7 
سئوال 
ایادر خانه کارگر  راور کسی به عنوان نیروجذب شده است؟
خانه کارگر اعتباری برای جذب نیرو ندارد ویک تشکل کارگری مستقل است که توسط خود کارگران دایر می باشد ووابسته به نهاد و..... نیست
حقیر هم پاره وقت با پیگیری های دبیرمحترم خانه کارگر استان کرمان اقای مهندس کاربخش وفرماندارمحترم شهرستان مهندس اژدری وهم چنین موافقت مدیریت محترم عامل شرکت اقای مهندس مرتاض بصورت پاره وقت در خدمت کارگران شهرستان هستم که جای تقدیر دارداز این عزیزان لذا کسی در دفتربه عنوان رابط و یا عنوانی دیگردرخانه کارگرشهرستان راور مشغول به فعالیت نیست


اهداف خانه کارگرچیست؟ 

 خانهٔ کارگر جمهوری اسلامی ایران سازمانی است که با هدف پیگیری مطالبات صنفی و حقوق کارگران و منسجم ساختن آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی تشکیل شده‌است. خانه کارگر در سال ۱۳۳۷ (پس از نوشته شدن قانون کار ایران) از اتحاد چند سندیکای کارگری تشکیل شد.

وخانه کارگرشهرستان راور از نیم دوم سال 1396 با همکاری جناب اقای مهندس کاربخش دبیر اجرائی خانه کارگر استان کرمان با حضور مسئولین افتتاح شد ودر حال خدمت رسانی به قشر عزیز کارگری شهرستان است وتا الان نزدیک به 500 عضو فعال دارد




هزینه های مسابقات فرهنگی وهنری خانه کارگر شهرستان از چه طریقی تامین می شود؟

از اول راه اندازی خانه کارگر شهرستان سه مسابقه فرهنگی برگزار وهزینه های مسابقات توسط خیرین جمع آوری وپرداخت شده است

 گروهی که مشمول بیمه اجباری تامین اجتماعی می‌شوند

بر اساس بند الف ماده ٤ قانون تامین‌اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول قانون تامین‌اجتماعی هستند و کارفرما طبق ماده ٣٦ همین قانون مسئول پرداخت حق‌بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان است.

در ماده ١٤٨ قانون کار نیز کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف شده‌اند بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. همچنین در ماده ٢٣ قانون کار آمده است: «کارگر از لحاظ دریافت حقوق یا مستمری‌های ناشی از فوت، حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، بازنشستگی، بیکاری، تعلیق، ازکارافتادگی کلی و جزئی و یا مقررات حمایتی و شرایط مربوط به آن‌ها تابع قانون تامین‌اجتماعی خواهد بود.»

بنابراین کلیه کارگاه‌ها و مشاغلی که تحت پوشش قانون کار قرار دارند مشمول قانون تامین‌اجتماعی نیز می‌شوند. در ماده یک قانون کار کلیه ‌کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی تحت پوشش قانون کار قرار گرفته‌اند. البته مشمولان قانون تامین‌اجتماعی تنها به تابعین قانون کار محدود نمی‌شود بلکه گروه‌ها و اقشار دیگری هم هستند که تحت پوشش خدمات تامین‌اجتماعی قرار می‌گیرند؛ از قبیل بیمه‌شدگان اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، رانندگان برون‌شهری و...

مشمولان بیمه اجباری

با توجه به قوانین و مقررات مربوط به کار و تامین‌اجتماعی گروه‌ها و افراد تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار دارند و کارفرما موظف است آن‌ها را نزد سازمان تامین‌اجتماعی بیمه کند.

١- کسانی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مشمول قانون کار مشغول به کارند و به هر عنوان در مقابل دریافت مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کنند. هرگونه فعالیتی که در قبال دستمزد باشد مشمول مقررات تامین‌اجتماعی است و فرقی نمی‌کند کار موقت، پاره‌وقت، ساعتی، دائمی و... باشد.

٢- کارکنان نهادهای انقلابی از قبیل جهاد سازندگی، بنیاد شهید، نهضت سوادآموزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و...

٣- کارکنان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره)

٤- کارکنان دستگاه‌های دولتی که مشمول نظام حمایتی خاص نیستند و همچنین افرادی که برای مشاغل کارگری در دستگاه‌های دولتی استخدام می‌شوند مشمول قانون تامین‌اجتماعی هستند.

٥- کارکنان پیمانکاری‌ها که در چارچوب قراردادهای کار فردی مشمول قانون کار نمی‌شوند
براساس ماده ٣٨ قانون تامین‌اجتماعی مشمول قانون تامین‌اجتماعی هستند.

٦- کلیه کارمندان پیمانی دستگاه‌های اجرائی از لحاظ برخورداری از مزایای تامین‌اجتماعی نظیر بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، درمان با رعایت این قانون مشمول قانون تامین‌اجتماعی هستند.

٧- کارکنان شرکت‌های دولتی که برای مشاغل کارگری استخدام می‌شوند تابع مقررات قانون کار و تامین‌اجتماعی هستند.

٨- اتباع بیگانه که در ایران مشغول به کارند، در صورتی که در کشور خود از خدمات تامین‌اجتماعی برخوردار نباشند، براساس شرایط ماده ٥ قانون تامین‌اجتماعی مشمول مقررات این قانون می‌شوند (اتباع بیگانه کشورهای پیوسته به مقاوله‌نامه شماره ١٩ سازمان بین‌المللی کار مشمول حوادث ناشی از کار می‌شوند).

٩- کارکنان شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی فولاد، سازمان بنادر و کشتیرانی، شرکت ملی صنایع ایران و شرکت سهامی تهیه و توزیع علوفه براساس قرارداد خاص مشمول مقررات تامین‌اجتماعی هستند.

١٠- باغداری و فعالیت‌های مرتبط با امور کشاورزی شامل تولید و پرورش ماکیان، کلیه فعالیت‌های مربوط به باغات مرکبات، خرما، پسته، چای، برنج و.. کلیه فعالیت‌های مربوط به شیلات و صنعت نوغان، پرورش ماهی، زنبورعسل و کرم ابریشم، کارکنان شاغل در باغات میوه، انواع نباتات، اشجار، پرورش گل و گیاهان زینتی و...

١١- دامداران بر اساس ماده ٧ قانون تامین‌اجتماعی از اول مردادماه ١٣٦٤ مشمول مقررات تامین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند.

١٢- کارکنان مطبوعات بر اساس بخشنامه ٣١٥ فنی

١٣- کارکنان شاغل در واحدهای صنفی

١٤- کلیه کارکنان سازمان‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی

١٥- کارکنان شهرداری‌ها (به غیر از تهران)

١٦- کلیه کارکنان دفاتر اسناد رسمی

١٧ - قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی

١٨- کارگران ساختمانی بر اساس قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی

١٩- رانندگان وسایط نقلیه عمومی بین‌شهری و درون‌شهری

ویژگی‌های بیمه اجباری

  در بیمه اجباری صرف وجود رابطه کاری و اشتغال بین کارگر و کارفرما برای احراز و تحقق بیمه تامین‌اجتماعی کفایت می‌کند و نیازی به وجود شرایط دیگر نیست. بر اساس چنین خصوصیتی حتی اگر فرد در سازمان تامین‌اجتماعی سابقه‌ای نداشته باشد در صورت داشتن مدارک اشتغال در کارگاه یا شرکت می‌تواند با مراجعه به مراجع قانونی سابقه خود را پیگیری کند. ضمن اینکه اقدام جهت تامین حقوق بیمه‌ای نیز مشمول مرور زمان نیست و قانون هیچ محدودیتی در پیگیری بیمه چنین افرادی قائل نشده است. این ویژگی تنها مربوط به بیمه کارگری و مشمولان قانون کار نیست، بلکه در تمامی موارد ذکرشده به لحاظ اجباری بودن بیمه چنین امتیازی برقرار است.

  یکی دیگر از ویژگی‌های بیمه اجباری حمایت دولت و نظام اداری از تامین‌اجتماعی در نظام کاری کشور است. بر این اساس مراجع اداری، حقوقی و قانونی چنین ارتباط بیمه‌ای را به رسمیت شناخته و موظف به رعایت آن شده‌اند.  نظام اداری و حقوقی کشور موظف به استیفای حقوق مشمولان این قانون است. بیمه اجباری به صورت حاکمیتی مورد حمایت قرار می‌گیرد، از این رو این نوع بیمه و روابط حقوقی حاکم بر آن در زمره حقوق عمومی است، در صورتی که در بیمه‌های غیراجباری، رژیم حقوق حاکم در قالب حقوق خصوصی اجرا می‌شود و مقررات مربوط به حقوق مدنی و خصوصی در مورد آن اعمال می‌شود.

 مسئول تادیه حق‌بیمه در بیمه اجباری کارفرماست و بیمه‌شده اصلی در این زمینه هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد. برخلاف بیمه‌های خویش‌فرما که مسئول پرداخت حق‌بیمه خود متقاضی و بیمه‌شده است.

در بیمه‌های غیراجباری، قرارداد دوجانبه منعقدشده بین متقاضی و سازمان یا نهاد بیمه‌ای حکم می‌راند، در صورتی که در بیمه اجباری قرارداد الحاقی است و یک طرف به این قرارداد یا شرایط کلی به صورت از پیش تعیین‌شده و غیراختیاری الحاق و وارد می‌شود، بنابراین مجبور است تمامی مقررات و شرایط آن را بپذیرد. در بیمه‌های اجباری مقررات مندرج در قانون تامین‌اجتماعی حاکم است.

خدمات و مزایای تامین‌اجتماعی در بیمه اجباری کامل‌تر از بیمه‌های اختیاری است و اصولا برخی از تعهدات فقط شامل مشمولان بیمه اجباری می‌شود، مثل بیمه بیکاری.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی